Cannabis veilig gebruiken ?

Het gebruik van alcohol of andere drugs is altijd riskant. Als je geen risico's wil nemen, gebruik dan niet. Het gebruik van cannabis is voor jongeren onder de 18 jaar nog riskanter. De hersenen zijn nog in ontwikkeling en gevoeliger voor de negatieve effecten. Jonge gebruikers lopen ook meer risico op afhankelijkheid.

Bepaalde mensen kunnen hoe dan ook best niet gebruiken, zoals zwangere vrouwen en personen met een aanleg voor (of een voorgeschiedenis van) psychotische stoornissen.

Als je toch 'recreatief' cannabis wil gebruiken, maar zo weinig mogelijk risico's wil lopen, let dan op het volgende:

  • Zorg ervoor dat je niet elke dag cannabis gebruikt. Las regelmatig pauzes in.
  • Maak er ook geen dagelijks 'ritueel' van op bepaalde tijdstippen of in bepaalde situaties. Dus ga bijvoorbeeld niet systematisch 'blowen' als je thuis komt van het werk of de school, als je TV kijkt, als je vrienden ontmoet of als je je verveelt. Zo voorkom je dat het een vastgeroeste gewoonte wordt en je 'vrije tijd' gaat gelijk stellen aan 'blowen'.
  • Gebruik per keer niet te veel cannabis. Dit houdt in dat je maximum 1 of 2 joints op een dag rookt, die je bij voorkeur deelt met anderen.
cannabis veilig gebruiken?
  • Als je niet weet hoe sterk de cannabis is, neem dan eerst een klein trekje en wacht een paar minuten om te ervaren hoe het 'aankomt', voordat je een volgende trek neemt.
  • Ga niet voortdurend op je eentje cannabis gebruiken.
  • Spreek met jezelf af op welke dag(en) van de week je eventueel wel wilt 'blowen' en op welke dagen absoluut niet.
  • Gebruik niet voor je iets belangrijks moet doen of wanneer je je concentratievermogen nodig hebt.
  • Gebruik niet systematisch als je moe of gespannen bent, of om problemen te vergeten. Reserveer het eerder voor momenten waarop je jezelf goed voelt.
  • Combineer zo min mogelijk met alcohol en gebruik tegelijkertijd ook geen andere drugs.
  • 'Blow' alleen met vrienden die er zelf geen problemen mee hebben of er problemen door gekregen hebben.
  • Beperk je vriendenkring niet tot diegenen die cannabis gebruiken.
  • Als je een periode wat meer of vaker gebruikt hebt dan je bedoeling was, zorg er dan voor dat je een tijdje geen cannabis meer gebruikt.
  • Als je moeilijk kan weigeren (bijv. in een vriendengroep), probeer dan op voorhand te bedenken hoe je dat zal doen.
  • Beperk de voorraad die je in huis haalt en bewaar deze niet op een goed zichtbare plaats.
  • Als psychoses in je familie voorkomen en/of als je merkt dat je door blowen dikwijls angstig wordt of paranoïde gevoelens krijgt, dan ben je mogelijk kwetsbaar voor een psychotische stoornis. Je stopt dan best met 'blowen'.
  • Lees over de voordelen van niet 'blowen'. Bekijk ze hier »

Roken zonder schade ?

Cannabis wordt voornamelijk gerookt, meestal samen met tabak. Roken zonder schade is echter onmogelijk. Ook wanneer cannabis zuiver gerookt wordt, dus zonder tabak, komen er schadelijke stoffen vrij zoals teer en koolmonoxide. In dit verband enkele tips:

  • Ga niet dieper inhaleren en de rook langer vasthouden. Dit heeft geen enkel effect op het 'high' gevoel, maar het is wel extra schadelijk voor de longen.
  • Gebruik kartonnen filtertjes in een 'joint' en geen sigarettenfilters. Deze laatsten filteren ook de THC waardoor je de neiging krijgt meer te gaan roken om het gewenste effect te bereiken.
  • Een waterpijp filtert ook meer THC uit de rook, waardoor je ook de neiging krijgt om meer te gaan roken. De rook wordt wel gekoeld, maar de echt schadelijke stoffen worden er niet uitgefilterd.
    Lees meer hierover op de website van De DrugLijn
  • Een 'vaporizer' of verdamper kan er voor zorgen dat er geen verbranding optreedt, maar dat de cannabinoïden verdampen. Hierdoor wordt het inhaleren van koolstofmonoxide, teer en andere schadelijke bijptoducten sterk gereduceerd of bijna volledig vermeden. Er bestaan verschillende types van 'vaporizers' van wisselende kwaliteit.

Terug naar boven

 
Advies De DrugLijn

Share: